KWAPO: bevraging van patiënten in de apotheek
Ben je nieuwsgierig hoe patiënten een bezoek aan je apotheek ervaren en werk je in een apotheek in Vlaams-Brabant? Neem dan deel aan het onderzoek KWAPO van Mathias Neefs, student management en beleid in de gezondheidszorg aan de KU Leuven, in samenwerking met het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ) en Apotheia.
KWAPO staat voor KWaliteit van zorgverlening in de APOtheek. Dit onderzoek wil de ervaringen van patiënten met de zorg en dienstverlening in de apotheek in Vlaams-Brabant in kaart brengen. Dat gebeurt aan de hand van een digitale vragenlijst, die patiënten kunnen invullen om de kwaliteit in de apotheek te evalueren. Door jouw patiënten hierbij te betrekken, help jij mee om onze farmaceutische zorg nog patiëntgerichter en effectiever te maken.
Hoe gaat het in zijn werk?
Na inschrijving van je apotheek ontvang je flyers met een QR-code die je aan je patiënten kan meegeven. Via deze code kunnen ze een anonieme vragenlijst invullen: dit neemt ongeveer 10 minuten in beslag. Informeer en motiveer je patiënten om deel te nemen. Je kan ook papieren vragenlijsten aanvragen voor patiënten die liever schriftelijk antwoorden. De groothandel bezorgt je de nodige materialen. De meetperiode start 1 april en eindigt op 8 juni.
Tijdens deze periode geef je de flyer mee aan alle patiënten die:
- gedomicilieerd zijn in Vlaanderen;
- de Nederlandse taal voldoende machtig zijn om de vragenlijst in te vullen;
- minstens 16 jaar oud zijn.
Als de patiënt een papieren vragenlijst verkiest, vraag je om deze ingevuld terug te brengen naar de apotheek. Na afloop van de meetperiode kan je deze meegeven met de groothandel in een gesloten enveloppe. Vervolgens verwerkt het VIKZ de gegevens en bezorgt je via email een rapport met de beschrijvende gegevens van de antwoorden per vraag. Je bevestigt of deze gegevens in lijn liggen met het doelpubliek dat je apotheek bezoekt. Daarna krijg je een tweede rapport waarin je resultaten worden vergeleken met die van andere deelnemende apotheken.
Inschrijven kan tot 19 maart.
Waarom deelnemen?
Door deel te nemen aan dit onderzoek krijg je inzicht in de ervaringen van je patiënten doordat je na afloop een uitgebreide rapport ontvangt. Zo kan je de dienstverlening in je apotheek verder optimaliseren. Ook helpt je bijdrage om farmaceutische zorg te verbeteren en patiëntgerichte inzichten te verzamelen. Deelnemen is vrijblijvend en vraagt geen extra administratieve inspanning.
Deelname aan het onderzoek is volledig vrijwillig. In de bevraging over je apotheek die je patiënten invullen, worden geen persoonsgegevens zoals naam, geboortedatum, adres enzovoort verzameld. De gegevens worden wel gebundeld per apotheek voor je persoonlijk verslag. Bij de publicatie van de resultaten is zowel anonimiteit van de apotheek als die van de patiënt verzekerd. Het onderzoek verkreeg ethische goedkeuring bij het Ethisch comité, EC Onderzoek UZ/KU Leuven (MP034627).
Bij vragen mag je contact opnemen met Mathias Neefs via mail mathias.neefs@student.kuleuven.be of telefonisch op 0491/93 51 51.
Aarzel niet en schrijf je snel in om deel te nemen aan het onderzoek! ›