Contacteer ons
Nieuws Agenda Zoekertjes Word lid

GGG astma 

Bij een GGG Astma begeleid je patiënten om hun geneesmiddelen correct te gebruiken en vul je hun kennis aan over hun aandoening en de behandeling. Door de patiënt actief te betrekken bij zijn behandeling, vergroot de therapietrouw en kan de patiënt er zelf mee aan de slag gaan. 

De dienst GGG Astma bestaat uit twee gesprekken: 

  • Een informatiegesprek over de ziekte, de medicatie van de patiënt en zijn therapietrouw 
  • Een opvolgingsgesprek na 2 maanden waarbij je de belangrijkste zaken nog eens overloopt: je bespreekt met je patiënt wat goed gaat en wat nog beter kan. 

Voorwaarden: wie komt in aanmerking? 

Het begeleidingsgesprek GGG Astma kan opgestart worden op initiatief van de apotheker, op vraag van de patiënt of op vraag van de arts. 

De betrokken patiënten komen elk kalenderjaar in aanmerking voor twee begeleidingsgesprekken: een informatiegesprek en een opvolgingsgesprek. 

Tot de doelgroep behoren patiënten met astma die: 

  • starten met een behandeling met een inhalatiecorticosteroïd: 
    • Eerste aflevering van een inhalatiecorticosteroïd in de afgelopen 12 maanden 
    • Eerder gebruik van noodmedicatie voor astma-aanval (patiëntenhistoriek) 
  • chronisch behandeld worden met een inhalatiecorticosteroïd en wiens astma onvoldoende gecontroleerd is: 
    • De patiënt heeft geen GGG gekregen in de afgelopen 12 maanden EN 
    • De astma is onvoldoende onder controle (wakker worden door astmaklachten of kortademigheid; herhaaldelijk gebruik van snelwerkende medicatie). 

De geneesmiddelen die hiervoor in aanmerking komen zijn: 

  • monopreparaten (inhalatiecorticosteroïden, ATC-klasse R03BA) 
  • combinatiepreparaten (inhalatiecorticosteroïd/sympathicomimeticum, ATC-klasse R03AK beperkt tot de langwerkende bèta-sympathicomimetica) 
  • zowel doseeraërosols als droge poeder inhalatoren. 

Hoe verloopt een GGG Astma? 

0.   Bereid je voor op het gesprek door het GFD van de patiënt te raadplegen en de medicatiehistoriek te analyseren. 

1.   Peil naar de verwachtingen van de patiënt en bepaal zijn informatiebehoeften. Dat kan je bijvoorbeeld doen door de patiënt een ACT-test te laten invullen, zowel bij het eerste gesprek als bij het opvolgingsgesprek. Zo kan je op een laagdrempelige manier in kaart brengen in welke mate de astma onder controle is. 

2.   Aan de hand van de memofiche voor het informatiegesprek en voor het opvolgingsgesprek, geef je het gesprek verder vorm, op maat van de patiënt. Je hoeft niet élk onderwerp in dezelfde mate te behandelen: belangrijk is dat je de gesprekspunten bepaalt in overleg met je patiënt. 

3.   Stel oplossingen voor aangepast aan je patiënt om zijn therapietrouw te verbeteren en zijn aandoening onder controle te houden. 

4.   Geef de patiënt het nodige ondersteunende informatiemateriaal mee. Overhandig hem ook een samenvatting van het gesprek. 

5.   Vervolledig de samenvatting voor de apotheker. Integreer de informatie in het farmaceutisch dossier van de patiënt. 

6.   Registreer het GGG-gesprek aan de hand van CNK 5520-382 (gesprek 1) of CNK 5520-390 (gesprek 2). 

Honorarium voor de apotheker 

De patiënt betaalt niets voor deze dienstverlening. Als apotheker krijg je een honorarium per gesprek, op voorwaarde dat de patiënt aan de terugbetalingsvoorwaarden voldoet en je een verslag van het gesprek opstelt en deelt met de patiënt. 

CNK

Honorarium

Bedrag

5520-382

GGG Astma - Informatiegesprek

€ 25,94

5520-390

GGG Astma - Opvolgingsgesprek

€ 25,94

 

Je kan deze prestatie registreren op het voorschrift waarop de arts de prestatie voorschreef. Als je het GGG Astma uitvoert op eigen initiatief of op vraag van de patiënt, tarifeer je het honorarium op een fictief voorschrift, met als voorschrijver het pseudo-RIZIV-nummer 10 0001 06 999. 

Nuttige documenten en links

Hallo! Heb je een vraag? Contacteer ons, wij helpen je graag verder.