Jaarlijkse zelfevaluatie
In het kader van de zelfevaluatie is het de bedoeling dat je jaarlijks nagaat of de richtlijnen en principes met betrekking tot de Goede Officinale Farmaceutische Praktijken worden nageleefd in jouw apotheek. Die evaluatie bestrijkt alle aspecten en activiteiten van de apotheek. Zo kan je de uitvoering van de kwaliteitsaanpak bewaken en verbeterpunten identificeren.
De apotheker-titularis moet erover waken dat de zelfevaluatie jaarlijks uitgevoerd wordt, waarbij het volledige apotheekteam betrokken wordt.
Hoe voer je een zelfevaluatie uit?
In principe moet de apotheker-titularis een procedure en vragenlijst opstellen, die gebaseerd is op de principes en algemene regels van de GGOP. Bovendien moet de zelfevaluatie ook de volgende gegevens bevatten:
de naam en functie van de persoon die de vragenlijst heeft ingevuld
de naam, het adres en het APB-nummer van de apotheek
een overzicht van verbeterpunten met een vastgelegde uitvoertermijn.
Een inspecteur van het FAGG kan de vragenlijsten en bijhorende actieplannen opvragen. Wanneer die niet tijdig werden ingevuld en/of uitgevoerd, kan de inspecteur een sanctie opleggen.
MyQualityAssistant: zelfevaluatie in een paar klikken
Wist je dat er in de tool van MyQualityAssistant een speciale tool bestaat voor de zelfevaluatie? Met een paar klikken kan je vragenlijsten invullen over verschillende thema's. Daarna helpt MyQA jou om verbeterende maatregelen te nemen, je actieplan op te volgen en alles te documenteren.
De zelfevaluatiemodule bevat verschillende vragenlijsten onderverdeeld in acht onderwerpen. Nadat je een vragenlijst hebt ingevuld, krijg je feedback op de vragen waar je minder goed op scoorde. Bovendien staat bij elke vraag of die behoort tot een wettelijk verplicht onderdeel of niet. Per vragenlijst kan je zo een actieplan opstellen, waarbij je een termijn van uitvoering bepaalt.
Betrek je hele apotheekteam bij de zelfevaluatie. Stel bijvoorbeeld een beurtrol op binnen het team, zodat ieder om de beurt een vragenlijst invult. Dat bevorder je de samenwerking binnen je apotheek en dat komt een uniforme werking alleen maar ten goede.
Belangrijk:
Vul de vragenlijsten zo eerlijk mogelijk in - het is de bedoeling dat je antwoorden een beeld geven van de realiteit in jouw apotheek. Verloopt niet alles 100% correct? Dan heb je meteen een verbeterpunt vastgesteld, dat je in een actieplan kan opnemen. En ook dat actieplan kan je gemakkelijk opstellen en opvolgen in MyQualityAssistant.