Jaarlijkse zelfevaluatie
In het kader van de zelfevaluatie is het de bedoeling dat je jaarlijks nagaat of de richtlijnen en principes met betrekking tot de Goede Officinale Farmaceutische Praktijken worden nageleefd in jouw apotheek. Die evaluatie bestrijkt alle aspecten en activiteiten van de apotheek. Zo kan je de uitvoering van de kwaliteitsaanpak bewaken en verbeterpunten identificeren.
De apotheker-titularis moet erover waken dat de zelfevaluatie jaarlijks uitgevoerd wordt, waarbij het volledige apotheekteam betrokken wordt.
Hoe voer je een zelfevaluatie uit?
In principe moet de apotheker-titularis een procedure en vragenlijst opstellen, die gebaseerd is op de principes en algemene regels van de GGOP. Bovendien moet de zelfevaluatie ook de volgende gegevens bevatten:
de naam en functie van de persoon die de vragenlijst heeft ingevuld
de naam, het adres en het APB-nummer van de apotheek
een overzicht van verbeterpunten met een vastgelegde uitvoertermijn.
Een inspecteur van het FAGG kan de vragenlijsten en bijhorende actieplannen opvragen. Wanneer die niet tijdig werden ingevuld en/of uitgevoerd, kan de inspecteur een sanctie opleggen.
MyQualityAssistant: zelfevaluatie in een paar klikken
Wist je dat er in de tool van MyQualityAssistant een speciale tool bestaat voor de zelfevaluatie? MyQA biedt jou een alles-in-één vragenlijst aan, die bovendien elk jaar geüpdatet wordt.
Om aan je wettelijke verplichting van zelfevaluatie tegemoet te komen, volstaat het om die ene vragenlijst in te vullen. De vragenlijst bevraagt verschillende thema's zodat je een totaaloverzicht krijgt van jouw apotheek. Je kan meteen een evaluatierapport vormen en vervolgens een actieplan opstellen.
Daarnaast vind je in MyQA ook verschillende thematische vragenlijsten, onderverdeeld in acht onderwerpen. Zo kan je je eventueel in een specifiek onderwerp verdiepen. Nadat je een vragenlijst hebt ingevuld, krijg je feedback op de vragen waar je minder goed op scoorde. Bovendien staat bij elke vraag of die behoort tot een wettelijk verplicht onderdeel of niet. Per vragenlijst kan je zo een actieplan opstellen, waarbij je een termijn van uitvoering bepaalt.
Belangrijk:
Vul de vragenlijsten zo eerlijk mogelijk in - het is de bedoeling dat je antwoorden een beeld geven van de realiteit in jouw apotheek. Verloopt niet alles 100% correct? Dan heb je meteen een verbeterpunt vastgesteld, dat je in een actieplan kan opnemen. En ook dat actieplan kan je gemakkelijk opstellen en opvolgen in MyQualityAssistant.