Contacteer ons
Nieuws Agenda Zoekertjes Word lid

Terugbetaling van stomamateriaal in de apotheek

›   Specifiek voorschrift van de arts (bijlage 93)

›   Getuigschrift voor aflevering (bijlage 13ter)

›   Virtuele portefeuille 

›   Stomakaftje 

›   Kennisgeving, tarifering en facturatie 

›   Nuttige links & documenten 

Specifiek voorschrift van de arts (bijlage 93) 

Voor de terugbetaling van stomamateriaal is een specifiek voorschrift ‘bijlage 93’ nodig. Hierop attesteert de arts de medische motivatie en vul jij als bandagist de startdatum en jouw gegevens aan.

Een nieuw voorschrift is enkel nodig bij:

    een nieuwe stoma en/of fistel;

    een operatie aan een bestaande stoma en/of fistel;

    een verandering van de situatie (convex, concaaf, of uitzonderlijke situatie);

    hernieuwing voor convex, concaaf of uitzonderlijke situatie, nadat het vorige voorschrift is vervallen; 

    een eerste set voor manuele irrigatie of een eerste irrigatiepomp na 6 maanden manuele irrigatie. 

Geldigheid van het voorschrift

Een eerste voorschrift (opening portefeuille, convex/concaaf, uitzonderlijke toestand, irrigatie) is 2 maanden geldig, vanaf de datum van het voorschrift. Een voorschrift voor de vernieuwing van een convex/concaaf systeem en/of uitzonderlijke toestand is 6 maanden geldig.

Het getuigschrift voor aflevering (bijlage 13ter)

    Vul bij elke aflevering het getuigschrift van aflevering ‘bijlage 13ter' in tweevoud in. Laat beide exemplaren ondertekenen voor de patiënt. 

    Eén exemplaar is bestemd voor het ziekenfonds, het andere steek je in het stomakaftje van de patiënt. 

TIP: 

Via de tool Phil (phil.apb.be), onder de rubriek 'Bandagisterie’, kan je eenvoudig een correcte bijlage 13ter aanmaken, met de meest recente nomenclatuurnummers en prijzen. Ook in de meeste softwarepakketten kan je een bijlage 13ter afdrukken. 

Virtuele portefeuille 

De trimestriële ‘virtuele portefeuille’ is een budget waarmee de patiënt het stomamateriaal kan verkrijgen. In overleg met de bandagist en de arts kan de patiënt kiezen welke producten hij gebruikt volgens zijn noden, op voorwaarde dat ze op de limitatieve lijst staan. 

    Het budget geldt voor een periode van 3 maanden en wordt aan het begin van elk trimester opnieuw aangevuld. 

    De trimester-cyclus start op de eerste dag van de maand van de eerste ambulante aflevering. 

    Tijdens de eerste 3 maanden (leerfase) is het budget hoger, zodat de patiënt de meest geschikte producten kan kiezen en het correct gebruik kan leren. 

    De portefeuille kan, als dat nodig is, worden aangepast met een nieuwe ‘bijlage 93’ als de patiënt een convex of concaaf systeem nodig heeft, zich uitzonderlijke toestanden voordoen of als de patiënt irrigatie nodig heeft. 

    De toepassing van de derdebetalersregeling is verplicht bij de aflevering van stomamateriaal. De patiënt betaalt dus niets zolang hij over voldoende resterend budget beschikt. 

    Eventuele budgetoverschotten kunnen niet overgedragen worden naar het volgende trimester.

    Het budget is van toepassing per stoma of fistel; een patiënt met 2 stoma’s heeft recht op 2 maal een virtueel budget. 


In onderstaand document vind je een overzicht van de budgetten per situatie (bedragen op 1 januari 2024). 

Het stomakaftje

    Het stomakaftje bevat alle relevante documenten en informatie, zoals de kopieën van de bijlagen 93 en van de getuigschriften van aflevering. Dat helpt zowel de patiënt als de bandagist om het budget en de vergoedingen op te volgen

    Heeft de patiënt nog geen stomakaftje? Dan maak jij voor hem het kaftje aan.

    Bij elke aflevering vul je dan het stomakaftje verder aan. 

Kennisgeving, tarifering en facturatie 

De eerste tarifering van stomamateriaal start met een kennisgeving aan de adviserend arts van het ziekenfonds. Die kennisgeving bestaat erin dat je de volgende documenten aan het ziekenfonds moet bezorgen vóór het einde van de tweede maand na die waarin de eerste aflevering is gebeurd: 

    het voorschrift van de arts ‘bijlage 93’, 
    het getuigschrift van aflevering ‘bijlage 13ter’ en 
    een verzamelstaat. 

In alle situaties waarbij een nieuw voorschrift vereist is, is er ook een nieuwe kennisgeving naar de adviserend arts nodig. 

Als de situatie van de patiënt niet wijzigt, heeft de patiënt geen nieuw voorschrift bijlage 93 nodig en moet je dus ook geen nieuwe kennisgeving aan het ziekenfonds bezorgen. 

Bezorg de nodige documenten aan ApotheiaTarif: wij zorgen dan voor de tarifering, facturatie en opvolging van de betaling door de ziekenfondsen.

Je kan er ook voor kiezen om de prestaties zelf rechtstreeks aan het ziekenfonds van de patiënt te factureren. In dat geval stuur je alle documenten zelf op naar het ziekenfonds binnen de vastgelegde termijnen.

Nuttige links & documenten 

Hallo! Heb je een vraag? Contacteer ons, wij helpen je graag verder.